Ravintovalinnat vaikuttavat aivojen hyvinvointiin

Hyvää aivoille - Ravinto, muisti ja mieliala (Kirjapaja 2017) on käytännönläheinen opas aivoterveelliseen ruokavalioon. Ravitsemustieteilijä Satu Jyväkorpi antaa kirjassaan ruokaohjeita ja hyödyllisiä vinkkejä aivojen hyvinvointia edistäviin ravitsemusvalintoihin. Ne auttavat terveellisen ruokavalion noudattamista arjessa.

Teoksessa on tutkimustietoa yksittäisten ravintoaineiden, ruokien ja ruokavalion merkityksestä aivojen terveydelle. Muun muassa kala, kasvikset, kahvi ja kaakao ovat kaikki hyväksi aivoille. Satu Jyväkorpi kuitenkin painottaa, että ruokavalio kokonaisuudessaan on aina tärkeämpi kuin yksittäiset ruoka-aineet.

Ravinnolla kuten liikunnalla ja unella on vaikutusta vireystilaan, muistiin ja mielialaan joka päivä. Ravintotottumuksilla onkin osansa esimerkiksi masennuksen ja muistisairauksien ehkäisyssä.

"Ravitsemus vaikuttaa suoraan suoliston bakteerikantaan ja sitä kautta välittäjäaineiden välityksellä aivoihin ja tunteisiin. Aivojen välittäjäaineet voivat vähentää tai lisätä stressiä ja siihen liittyviä sairauksia sekä kivun tunnetta", tekijä kirjoittaa. Suoliston hyvinvointi on näin yhteydessä aivoterveyteen, mielialaan ja masennusriskiin.

Satu Jyväkorpi on ravitsemustieteilijä ja filosofian tohtori, joka on väitellyt ikääntyneiden ravitsemuksesta ja toimii tutkijana Helsingin yliopistossa.

Satu Jyväkorpi: Hyvää aivoille - Ravinto, muisti ja mieliala. 176 s. Kirjapaja 2017. Kl 59.3. ISBN 9789522887665. Ovh. 34,90